Tidigare projekt

Tidigare projekt

Vi har sedan vår start 2008 genomfört flera tidigare projekt. Vi har utsett Almedalens klimatsmartaste mat, granskat festivalers hållbarhetsarbete, varit talesperson för En Köpfri Dag, anordnat Stora Bokbytardagen, Återvinningsfesten och andra utställningar. Du kan läsa om våra tidigare projekt här nedan.

 

Återvinningsfesten

Återvinningsfesten har funnits sedan 2004 och sedan 2015 tog föreningen Medveten Konsumtion vid och arrangerade Hornstulls populäraste loppis. År 2016, 2017 och 2018 slog vi besöksrekord med drygt 100.000 loppisentusiaster. Återvinningsfesten var en etablerad, välkänd och efterlängtad av boende i Hornstull, det var både en loppis och en folkfest där besökare kunde tillbringa en heldag med att köpa begagnat, närproducerat och vara med på olika aktiviteter. Även lokala företag i Hornstull deltog genom att erbjuda olika erbjudanden.

Under pandemin 2020 blev Återvinningsfesten den digitala kampanjen Hela Sverige cirkulerar som vi sedan fortsatt genom vårt samarbete med Tradera.

 

 

Omskaparna

I samarbete med Sveriges Konsumenter år 2020 tog vi fram content till Omskaparbloggen. Vi skrev om elevernas arbete och skapade en checklista om hur man som elev kan påverka i t ex skolan. Här kan du läsa mer om själva projektet Omskaparna.

Prylsvinn

Prylsvinn är när prylar inte används vilket var ett ord vi lanserade tillsammans med Circular Monday och Repameras grundare Henning Gillberg. Genom att eliminera detta kommer vi tillrätta med den miljöpåverkan vår konsumtion innebär. Precis som att matsvinn har gjort oss medvetna om hur mycket mat som slängs så ska prylsvinn göra oss medvetna om hur lite våra saker används.

Initiativet startades hösten 2018 av bland andra oss och Hygglo.

Vi lanserade ordet “Prylsvinn” i DN Debatt hösten 2018 och det kom in på Nyordlistan januari 2019.

Det finns inte längre någon konsumtion, bara användare” – sammanfattning från Almedalen 2019.

Debattartikel inför Almedalen 2019.

Seminarium om ämnet från Almedalen 2019.

 

Prylsvinn

Medveten Konsumtions fd Generalsekreterare Alexandra Davidsson och Circular Monday samt Repameras grundare Henning Gillberg lanserar ordet framför Svenska Akademin.

Projektet 3000 kronor

Vi vill utmana märkeshetsen i modebranschen. Ett multinationellt företag syr i ett fattigt land upp en svart t-shirt med sin logga på. Kostnaden uppgår till nästan ingenting. Sen fraktas den med flygplan runt halva jordklotet. Därefter hängs upp den upp i butik och säljs för 20 gånger mer än den kostade att göra.

Varför?
För att vi betalar för varumärken, vi betalar för loggor, vi betalar för att visa att vi har råd att betala. Därför har vi bestämt oss för att skapa en t-shirt som tillgodoser alla dessa behov. En snygg logga och ett äckligt högt pris – samtidigt som pengarna går till Medveten Konsumtions arbete för en hållbar värld, och påverkan på miljön är minimal.

Vi är en organisation som vanligtvis jobbar med att t ex hålla föreläsningar, och sprida råd & fakta om hållbar konsumtion. Anledningen till att vi valt att ge oss in i modebranschen är dels att väcka debatt, dels att dra in pengar till vårt arbete för ett samhälle fritt från konsumtionshets. Vanligtvis hade tröjan kostat 30 kronor, men nu har vi klistrat på en logga och säljer den för 3000 kronor. Du kan kalla det high fashion – vi kallar det mode med ett högre syfte.

Läs mer om 3000 kronor här.

 

Vem har Almedalens klimatsmartaste mat?

Det behöver inte vara en uppoffring att leva klimatsmart. Maten står för en stor del av Sveriges klimatpåverkan och Almedalsveckan är ett perfekt ställe att visa upp hur vi med enkla medel kan minska denna påverkan.

VÄRLDSNATURFONDEN, WWFNATURSKYDDSFÖRENINGENGREENPEACE SVERIGEDJURENS RÄTTMEDVETEN KONSUMTIONSVENSK MAT- OCH MILJÖINFORMATIONVEGONORMFORESPUSH SVERIGE och CARBON CLOUD hoppas därför att alla som arrangerar seminarier, mingel och andra event där mat serveras under Almedalsveckan gör klimatsmarta matval. Och att de visar upp de smarta valen som förebild för andra att inspireras av.

– Under Almedalsveckan delar vi ut priset ”Almedalens klimatsmartaste mat” till den arrangör som jobbar bäst med mat som håller sig inom planetens gränser, säger Anna Richert, senior expert på hållbar mat på Världsnaturfonden WWF. Vi tittar framför allt på matens klimatpåverkan, men det är inte bara klimatet som är viktigt, så vi väger även in hur du arrangörerna jobbat med minskat matsvinn och biologisk mångfald.

SMARTKLIMATMAT – kampanj som projektleds av SMMI – Svensk mat och miljöinformation.

Tidigare vinnare:
2019 – THE ABSOLUT COMPANY & SVENSKA KOCKLANDSLAGET

2018 – MATLUST (SÖDERTÄLJE KOMMUN)

2017 – AFTONBLADET

Våra volontärer granskar festivalernas hållbarhetsarbete

Föreningen har tidigare år haft flitiga rapportörer från festivaler runt om i landet. Vårt huvudfokus har under åren varit de stora festivalerna Way out West och Peace & Love.

Sommaren 2019 var Louise Thorén och Daniel Klingmyr på plats på Tillsammansfestivalen. Linnéa Teigen rapporterade från Sweden Rock och Gothenburg Culture festival. Louise var även på plats på Lollapallooza.

Sommaren 2017 var Ekoguidens Louise och Sara på BRÅVALLA . Läs Louises KRÖNIKA.

Sommaren 2016 hade vi Lotta Magnander, Svante Sjöstedt och Therese Storm på plats på Way Out West. Ta del av deras RAPPORTERING. Therese Storm genomförde dessutom två föreläsningar på Peace and Love som ni kan ta del av online: föreläsning från ACTION SQUARE samt föreläsning från STORA SCEN om FN:s hållbarhetsmål: utrota hungern.

Stora bokbytardagen

Vi fick förtroendet av grundarna till Stora Bokbytardagen att projektleda och driva Stora Bokbytardagen 2017. Ägodela och delningsekonomi är den nya framtiden, bra för oss och för vår miljö. Vi tror på sociala, fysiska mötesplatser för konsumenter att inspireras av, och knyta an genom. Temat är lätt: ta med dig en bok hemifrån och byt med någon annan, var som helst, när som helst under hela dagen. T ex på jobbet, bussen, tåget, fiket, i skolan eller på våra arrangerade bokbytarstationer. 2018 arrangerades det över 90 fasta bokbytarstationer på många platser runt om i hela Sverige.

Flera av FNs mål i agenda 2030 tar upp vikten av just arbete för hållbarhet och att resurser måste läggas för att skapa en Hållbar Framtid. Att byta böcker, inspirera till mer bokläsande och dessutom skapa mötesplatser som annars inte skulle funnits är en stark källa till inspiration, både för miljön och sociala ändamål.

Vill du som organisation eller person som vill ta över och projektleda Stora Bokbytardagen? KONTAKTA OSS för mer information.

Inget NYP i jul

”Inget NYP i jul” var en kampanj som uppmanade konsumenter till att inte göra några köp av NYProducerat till jul. Kampanjen drevs av föreningen fram till 2018.

Detta för att inspirera till ett mer hållbart konsumtionsmönster. Något som generellt sett är en trend i Sverige just nu, men som föreningen Medveten Konsumtion sysslat med sedan 2009. Många vill tänka på miljön när de handlar men vet inte hur. Genom att låta bli NYProducerat och istället unna sig second hand gör man gott både för miljön och den egna plånboken. Kampanjen var återkommande under december månad. Den fick stor medial spridning; år 2016 medverkade föreningen i lokal press, radio och TV4 Nyhetsmorgon där vi gav miljövänliga julklappstips. Några år senare blev även den Pre-älskade klappen Årets Medvetna Julklapp.

En köpfri dag

Mellan 2016-2018 fungerade föreningen Medveten Konsumtion som en talesperson för EN KÖPFRI DAG och medverkade i bland annat SVT Rapport, TV4 Nyheterna och P4 Karlavagnen.

Varje år i november firas En köpfri dag (Buy Nothing Day) på samma dag som Black Friday världen över. Miljoner människor som har fått nog av shopping- och konsumtionshets deltar. Det är en internationell kampanj som syftar till att väcka medvetenhet om konsumtionsmönster och visa på alternativ. Konceptet är enkelt. Att delta i En Köpfri Dag innebär att man låter bli att handla något under dygnets 24 timmar, och alltså inte deltar i Black Friday. Att delta i En Köpfri Dag är en symbolisk handling, men det ger effekt då du kommer att känna av hur svårt/lätt det är för just dig att avstå. Det får dig förhoppningsvis andra att tänka till kring konsumtionens effekter, och bidrar till exempel på sikt till en ökad medvetenhet om din konsumtion och konsumentkraft.

Science Café

Science Café är en mötesplats mellan forskning och allmänhet, en plats att diskutera med forskare som har koll. Caféet hade fritt inträde och det bjöds på fika.

Under 2012 bjöd föreningen in till två olika Science Café med rubrikerna ”Hållbart Kött?” och ”Förgiftar vi våra barn?”. Båda caféerna var väldigt uppskattade. Under våren 2015 bjöd Medveten Konsumtion in till sju stycken Science café. Där fick man möjlighet att träffa experter på ämnesområdet och ställa alla möjliga frågor.  Under avslappnade former möttes forskare och allmänheten i en dialog. Forskarna fick ta del av allmänhetens funderingar. Allmänheten fick i sin tur till exempel ta del av den senaste forskningen och svar på sina frågor.

Utbildningsprojekt för gymnasieskolor i Stockholm

Under våren 2014 tog föreningen fram ett utbildningsmaterial för gymnasieelever med rubriken Miljö, konsumtion och etisk handel. Genom ett modernt, flexibelt och interaktivt sätt fick eleverna ta del av senaste information om hållbar utveckling. Därmed fick de ökade kunskaper om konsumtionens effekter på miljö, klimat och de som tillverkar våra produkter.

Materialet består av 4 lektionsupplägg med fyra olika teman; Ditt ekologiska fotavtryck, Elektronik, Mat och Kläder. Materialet fungerar även som stöd till läroplanen inom bl.a. samhällskunskap och naturkunskap.

#Grön Tur

Hur ser en hållbar semester ut och hur kan man illustrera den med en bild? I samarbete med Naturens Bästa, Wild Sweden och tågtidningen Kupé anordnades tävlingen #Grön Tur. Detta för att inspirera till en ökad medvetenhet kring konsumtion av resande. Samtidigt med tävlingen publicerades en ny sektion med namnet ”Hållbart resande” under Råd och Tips på föreningens hemsida. Sektionen som blev fullproppad med tips och inspiration kring hur man kan tänka för att vara en mer medveten resenär skrevs på ideell basis av Frida Olofsson i Göteborg.

Verktygslådan

Projektet Verktygslådan är ett initiativ som syftar till att öka medvetenheten bland ungdomar om de villkor och konsekvenser konsumtion har. Projektet bestod av engagerade ungdomar som utvecklar verktyg för att sprida kunskap om hållbar konsumtion till andra ungdomar,.Syftet var att bidra till ett hållbart samhälle och en hållbar utveckling i samhället.

Målet med projektet var att projektdeltagarna ska: 

  • Lära sig att utveckla föreläsningsmaterial
  • Producera 3-4 konkreta kreativa verkstadsidéer
  • Skapa en användarmanual för dessa
  • Få erfarenhet av att hålla föredrag med det nyskapade materialet

Deltagarna ska genom att planera, implementera och driva projektet självständigt stärka sin egen förmåga att påverka samhället. Genom att skapa verktyg för att göra sina röster hörda, och genom att använda dem, kommer projektdeltagarna stärkas för att påverka.

Inspirera unga till förändring – 8 kortfilmer 2012

För att inspirera unga vuxna (15-25 år) till beteendeförändring/handling gällande konsumtion tog föreningen hjälp av gymnasieelever från två gymnasieskolor samt tidningen Camino, att producera 8 lösningsorienterade kortfilmer. Projektet möjliggjorde testandet av olika typer av budskap inom film för att nå ut till och påverka nya målgrupper. Bland annat har projektet tydliggjort att ett enkelt och positivt budskap kopplat till en specifik händelse kan få stor genomslagskraft hos målgruppen. Filmerna hade över 20 000 träffar på Youtube. Gymnasieskolor har efter projektet kontaktat föreningen för att få mer information om hållbar konsumtion.

Skänkes.se

Skänkes.se var en Facebook-app där besökare både kunde fynda secondhand till sig själva och annonsera bort saker de tröttnat på. Alldeles gratis. Verktyget togs fram för att göra det lättare och roligare att återanvända saker istället för att slänga eller välja nyproducerat.

Sveriges största klädbytardag 2011

Ett av de mest uppmärksammade tidigare projekt vi genomfört var helt klart Sveriges största klädbytardag 2011. Vår dåvarande verksamhetsansvarige (Emelie Dahlström) fungerade som regional projektledare. Den 9 april 2011 i samband med Miljövänliga dagen och Kulturnatt Stockholm anordnade Medveten Konsumtion Sveriges största klädbytardag. Vi gjorde detta i samarbete med Naturskyddsföreningen, Studiefrämjandet Stockholm, Lånegarderoben, Dress Off Dress On och Modemanifestet – de stilsmartas handbok. Det blev en riktig succé med 600 klädbytare, DJ, videoinstallationer och livemusik. Syftet var att ge plaggen en längre livslängd och låta klädbytarna spara på både plånboken och miljön.

Utställning om konst, design och återanvändning

Uppvunnet var en utställning där vi ville visa hur man kan jobba mer med återanvändning inom konst och design. Temat var alltså redesign, omgjort, upcycling eller uppvunnet om man så vill. Utställningen ägde första gången rum i Sickla köpkvarter i maj 2009 och sedan i Luleå i november 2010 till januari 2011.

Temadag om bomull, textil och nytänkande entreprenörskap

I maj 2010 genomfördes Från planta till plagg – en temadag om bomull, textil och nytänkande entreprenörskap. Syftet med temadagen var dels att påvisa komplexiteten i processen från bomullsplanta till klädesplagg. Både ur ett miljömässigt och ur ett socialt perspektiv. Dels att inspirera med nytänkande entreprenörskap som tar hänsyn till både de miljömässiga och de sociala aspekterna av produktionen. Temadagen arrangerades av Medveten Konsumtion i samarbete med kursen rättvis handel vid Röda Korsets Folkhögskola och Brännkyrka Gymnasium.

Lånegarderoben

I februari 2010 genomförde vi det mycket uppskattade projektet Lånegarderoben på Kulturhuset i Stockholm. Idén kom från en grupp som kallar sig Kreativet och som även var medlemmar i Medveten Konsumtion. Projektet var ett samarbete mellan flera parter, där Kreativet och Medveten Konsumtion var drivande, men även Studiefrämjandet och Kulturhuset hade viktiga roller.

Inget NYP i Mars

Våren 2009 testade vi att göra en kampanj via Facebook, med lyckat resultat. Vi kallade den ”Inget Nyp i Mars” och nästan 2.000 personer ställde upp på utmaningen att inte konsumera något nyproducerat (nyp) i mars. Det var ett sätt att visa att man kanske egentligen behöver mindre saker än man tror. Våren 2010 följde Diakonia upp med att genomföra vår kampanj lokalt i Örebro.

Guidning till hållbara och schyssta julklappar

I november 2009 bjöd vi förbipasserande på goda råd och tips i julhandeln. Medveten julklappsguidning mitt i julrushens mest intensiva stråk, Drottninggatan i Stockholm.

Föreläsningar på 40 skolor

Hösten 2008 genomförde vi vårt första större projekt. En föreläsningsserie på temat medveten konsumtion som sponsrades av Konsumentverket. Vi besökte totalt 40 skolor runt om i Sverige och föreläste, med Nanny Maja Anderbacks bok ”Vem fan bryr sig?” som grund.