Våra projekt

Vi skapar medvetna konsumenter i omställningen till en smartare värld. Förutom att erbjuda föreläsningar och utbildningar har vi som komplement till informationen på vår hemsida ägnat oss åt tidsbegränsade projekt, evenemang och kampanjer. Det är viktigt för att skapa opinion, engagemang och att sprida kunskap. Vi vill inspirera till alternativa sätt att förhålla sig till nykonsumtion.

 

Cirkular Måndag

Circular Monday

Vi har hjälpt till att driva och bygga upp den globala rörelsen Circular Monday (fd White Monday), vars kampanjhashtag exponerades över 74 miljoner gånger.

 

 

 

Återvinningsfesten

 

Återvinningsfesten och Hela Sverige Cirkulerar

Sedan 2015 har vi arrangerat Nordens största utomhusloppis, Återvinningsfesten i Hornstull. Under pandemin blev Återvinningsfesten den digitala kampanjen vi kallar Hela Sverige cirkulerar.

Tidigare har vi varit talesperson för En köpfri dag, lanserat ett klädbibliotek och arrangerat Sveriges största klädbyte. I början av föreningen ordnade vi med julklappsguidning på stan och hållit utställningarna Uppvunnet och Re:create.

 

Som svar på den stora varumärkes- och konsumtionshetsen i samhället valde vi att göra något annorlunda. På Nordens Största Loppis, Återvinningsfesten i Hornstull 2019 lanserade vi second hand t-shirts till ett pris som är minst sagt högt. En märkeströja att vara stolt över – på riktigt. Den enda skillnaden mellan tröjan och de du vanligtvis hittar i fyndkorgen på loppis är en logga där det står “3000 kronor”.

– Vi ser hur “exklusiva” varumärken klistrar på sin logga på rätt ordinära kläder och säljer dem för hutlösa priser. Så vi tänkte att det skulle vara intressant att göra samma sak med en återbrukad t-shirt. Med en viktig skillnad: att här går pengarna till en god sak. Nämligen vårt arbete för att främja en mer hållbar konsumtion, säger Alexandra Davidsson, generalsekreterare för Medveten konsumtion.

– Köper man en svart t-shirt med en stor märkeslogga på gör man ju det för att visa att man har råd. Med den här tröjan tar vi det till nästa nivå. Samtidigt är det viktigaste för oss att väcka en diskussion kring konsumtions- och märkeshetsen – inte att tröjorna säljer bra, säger hon.

Vinsten från försäljningen av tröjorna går till vårt arbete att skapa fler medvetna konsumenter i omställningen till en smartare värld..

 

Årets medvetna julklapp
Årets medvetna julklapp

Sedan 2019 har vi tillsammans med Klimatklubben utsett Årets medvetna julklapp som ett miljömedvetet alternativ till HUI:s Årets Julklapp.

2021- Årets Medvetna Julklapp: Den pre-älskade klappen

2020- Årets Medvetna Julklapp: Reparationen

2019- Årets medvetna Julklapp: Vegokokboken

 

Ledarskap

Nyligen har vi utbildat ett trettiotal ungdomar från hela Europa i ett ledarskapsprogram i cirkulär ekonomi med stöd från Nordiska Ministerrådet.

 

Tidigare projekt

Här kan du läsa mer om våra tidigare projekt.

 

Hur kan du göra skillnad?

Vi har en ambition att driva på omställningen till en cirkulär värld i allt vi gör. Genom att vara medlem, eller månadsgivare eller ge en gåva bidrar du till alla våra projekt.

Andra sätt som du kan engagera dig i föreningen är att bli volontär eller praktikant.