Så minns Ekoguiden Bråvalla festival

30 juni, 2018

Efter FKP Scorpios besked tidigare i år om att Bråvalla festival läggs ner minns Sara och Louise från Ekoguiden besöket på festivalen förra året:

Bråvalla Festival startade 2013, arrangerades av tyska evenemangsföretaget FKP Scorpio och är Sveriges största musikfestival med omkring 50 000 besökare årligen. Festivalen ägde rum på ett flygfält utanför Norrköping och hade en bred målgrupp, fokus på stora skivbolag och mainstream genre. Bråvalla hade även en hållbarhetsprofil och har gjort flera satsningar inom miljö och social hållbarhet. Vi gav oss ut för att granska och bedöma festivalens hållbarhetsprofil!

Atmosfären under onsdagskvällen var hög på Bråvalla, solen strålade och folk var solbrända efter en dag utan solkräm. Att se på en festival ur ett Eko-reko-perspektiv är en utmaning då en festival av Bråvallas storlek är ett gigantiskt evenemang med diverse olika påverkan ur ett hållbarhetsperspektiv. En festival är otroligt resurskrävande, vilket också arrangörerna själva påpekat. Vi valde att kika närmre på Bråvallas mat & dryck samt avfallshantering,

MAT

Festivalen hade ett brett och globalt matfokus och menyn skulle passa alla smaklökar, samtidigt ville arrangörerna inspirera till en mer hållbar kost och erbjuda god och klimatsnäll mat. Förra året fanns det hela 43 matförsäljare på plats, allihopa utvalda och rankade genom Bråvallas interna miljöpoängsystem. Vi intervjuade Bråvallas matexpert Julia Isberg som förklarade hur det fungerar:

Nytt för 2018 var att alla matförsäljare behövde ha ett vegetariskt alternativ på menyn, vilket kan ses som ett litet steg mot miljömässig hållbarhet. Däremot var det brist på helvegetariska matställen och säljarnas utbud dominerades av köttbaserade rätter, mat med miljömärkning eller liknande var mer sällsynt. Målet för Bråvalla var inte heller att bli vegetariska, men arrangörerna ville följa sina besökare och skulle trenden gå ditåt, menade Julia att de nog också skulle gå ditåt.

   När vi gick runt på området hade vi svårt att hitta de mer hållbara valen bland matförsäljarna, alla schyssta miljöpoäng blev liksom osynliga. Enligt Julia är matförsäljarna inte riktigt såna som behöver skylta med detta, även om hon tyckte att de borde det. Vi tycker också att det ska vara lätt som besökare att göra medvetna gröna val på området, så varför inte skylta lite extra med det positiva arbetet? Trots att Bråvalla varit Sveriges största musikfestival med ett globalt matfokus vill vi tipsa arrangörerna om att i framtidens projekt ta större hänsyn till den lokala kontexten, varför inte främja fler lokala matförsäljare?

DRYCK

Sedan 2014 har Bråvalla haft en dryckespant på öl/cider-försäljning. Köpte du en öl/cider kostade flaskan i sig 10 kronor, vilket du fick igen om du pantade den i en pantstation eller lämnade in den i baren nästa gång du handlade. Det gav också den extra flitige chans att samla överbliven pant och handla billigare! En väldigt bra grej tycker vi, som märktes på den lilla mängden skräp inne på området och samtidigt kunde det ge festivalbesökaren en tankeställare. Det var synd att de sålda vattenflaskorna på PET inte gick att panta, vilket gjorde att helheten inte riktigt nås. När det gällde utbudet av dryck hittade vi två ekologiska alternativ, Carlsberg Hof samt den alkoholfria ölen. Festivalfavoriten Fogarolli fanns också på plats med sitt ekologiska och Fairtrade-märkta kaffe, te och varma choklad, som värmde frusna festivalhjältar inpå småtimmarna.

AVFALLSHANTERING

Det var bara matförsäljare som sopsorterade, vi besökare ”slängde fritt” i någon av de många sopkärl och containrar som stod utplacerade. Allt avfall på hela festivalen sorterades och hanterades i efterhand. Vi såg personal som arbetade flitigt dygnet runt med att plocka skräp och tömma soptunnor! Campingbesökare betalade automatiskt för en miljöpant (200:-) och fick en soppåse att lämna in på en av sopstationerna innan hemfärd för att få tillbaka pengarna. Miljöpant som inte hämtas ut finansierade istället städningen.

Det fanns även en tält- och campingprylåtervinning. År 2015 tvättade privatpersoner på eget initiativ överblivna tält som skeppades iväg till flyktinglägren på Lesbos i Grekland. 2016 och 2017 samlade Intresseföreningen för rumäner i Sverige (IRIS) in tält, paviljonger och sovsäckar. 2017 året skickades det vidare till Rumänien och Moldavien på grund av de översvämningar som inträffar där årligen. Väldigt fina och hållbara initiativ till återanvändning!

Själva städningen av festivalen skedde med hjälp av olika samarbetande aktörer. Exempelvis hjälpte Akilles Boxningsklubb och Somaliska föreningen till att plocka skräp medan Suez Recycling skötte den stora avfallshanteringen. 2013 tog det en månad att städa, 2018 ca 2 veckor.  Ändå värker det fortfarande i våra miljövetarhjärtan av att se SR P4 Östergötlands filmklipp på städningen av festivalområdet: https://www.facebook.com/srostergotland/videos/10154753362963597/

Hallå vad är det som händer egentligen? Arrangörerna uppmuntrade oss festivalbesökare att bli mer ekonomiskt och miljömässigt hållbara och inte slösa resurs- och energikrävande prylar. Och det är sant, mycket av ansvaret vilar på just oss festivalbesökare som konsumenter, att tänka mer långsiktigt, spara och vårda prylar. Om nu köp-och-släng beteendet sitter så djupt skulle campingbesökare alltid kunna använda biologiskt nedbrytbara engångstält. Jo såna finns. Förra året fanns det färdiguppställda tält att hyra på både Grönvalla-campingen och Bandit Rock Camp. Vårt tips är att arrangörerna skulle ha investerat i ett ”grönt & hållbart” campingområde på riktigt med uppställda hyrtält i återvunna och miljövänliga material som blir lättare att återvinna.

SLUTSATS

Det fanns många positiva saker, som att det vegetariska utbudet ökade, miljöpoängsystemet för matförsäljare, miljö- & dryckespanten, tält- & campingprylåtervinningen, men det var en bit kvar innan vi kunde tänka oss vara helt nöjda med Bråvallafestivalens utbud.

Det fanns stor potential och ännu fler satsningar att göra för att nå en starkare hållbarhetsprofil. Det fanns också stora möjligheter att jobba med den sociala hållbarheten och säkerheten på området.  Bråvalla hade kunnat bli bättre på att uppmuntra besökare på plats till ett mer hållbart beteende och underlätta för besökare att göra gröna val inne på området. Tänk, med större ansträngningar från både arrangörerna och besökare hade vi kunnat göra Bråvallafestivalen mer hållbar!

Tack Bråvalla, och hoppas att framtida evenemang utvecklar starkare hållbarhetstänk! Ta gärna del av det underbara bildspelet nedan.

Text: Sara Litzell/ Louise Thorén

Foto: Louise Thorén

 

Även detta matställe skyltade lite extra med sitt positiva hållbarhetsarbete

Festitent hyrde ut färdiguppställda tält och campingprylar inklusive städning. Om tältet var intakt fick man tillbaka en deposition. Tälten kan återanvändas 2-3 år

Festivalfavoriten Fogarolli fanns också på plats och gjorde bra reklam för sitt ekologiska och Fairtrade-märkta utbud

Här slängde campingbesökare sin miljöpant

Jävligt gott fanns också på plats och bjöd på avsmakningsevent med grym festivalmat (detta hölls inne på festivalens VIP-område vilket kanske va lite synd)

Många valde att ta cykeln till festivalområdet. Samarbetet med Östgötatrafiken innebar även gratis resor med spårvagn till och från festivalen

Nytt för 2018 var att alla matförsäljare behövde ha ett vegetariskt alternativ på menyn. Här var ett ställe där vegetariskt syntes tydligt på menyn

På Bandit Rock Camping fanns redan uppställda tält med inredning och tillbehör

Personal vandrade runt flitigt och plockade skräp

soptunnor Fanns överallt på festivalområdet att slänga skräp i

Vi hälsade på hos Djurens rätt

Vi hittade ett område som hade mer hållbarhetsfokus

Tack för allt Bråvalla, och hoppas att framtida evenemang utvecklar starkare hållbarhetstänk