Medveten Konsumtion möter Tove Björklund, medgrundare till ReFood. De räddar fula frukter och osnygga grönsaker som ratats i mataffären, anställer nyanlända kvinnor som idag står långt från arbetsmarknaden, skapar hälsosamma produkter som ger naturlig energi och bra fibrer – och gör det på ett roligt och färgglatt sätt. De är ReFood, ett smart företag som startades av tre kvinnor.

Hej Tove! Berätta mer om dig själv, din passion och ditt företag

Jag heter Tove Björklund och är lite utav en matsvinnsnörd som lärt mig hemifrån hur bra det går att göra fantastiska middagar på det som glöms i kylen. Jag vet att nyckeln till en hållbar framtid ligger i samarbeten och att våga ifrågasätta gamla mönster, men framförallt att sluta prata och börja genomföra. 

Jag och mina partners Sara och Katharina har en forskningsbakgrund från Stockholm Resilience Centre och vi älskar vetenskap, men vi är också väldigt frustrerade över det faktum att så mycket kunskap fastnar i vetenskapliga tidskrifter. Detta är anledningen till varför vi grundade ReCollab & i fjol även REFOOD – vi ville omvandla kunskap till verklighet. Vårt team arbetar varje dag med att bidra till en hållbar omställning genom att aktivt minska matsvinnet då 30% av all mat som produceras slängs.

Arbetar med att bidra till att minska utanförskapet och främja integration genom arbete

Vi skapar arbetsmöjligheter till nyanlända kvinnor, då enbart 37% har jobb. Till sist vill vi bidra till en bättre folkhälsa, vilket vi gör genom vår första produktlansering UGLY smoothie – en hälsosam grönsakssmoothie gjord på fula frukter och grönsaker som annars skulle ha slängts. Vårt mål är att tillsammans med andra uppnå; 100% räddade råvaror, 100% integration och 100% hälsosam mat.

Idag arbetar tre fantastiska kvinnor från Eritrea och Etiopien med oss, och det har visat sig att det absolut är möjligt att arbeta tillsammans trots att inte alla hunnit lära sig svenska till 100%. Vi lär oss hela tiden av och om varandra, både språk och annat, och jag vill även poängtera att tjejerna har en stor positiv effekt på vårt företag och vi har fått nya vänner för livet.

Vad är medveten konsumtion för dig? 

För mig är medveten konsumtion att inse och ifrågasätta hur produkter producerats, samt att förstå att varje inköp innebär att resurser har använts genom en ofta lång produktionskedja. De flesta företag har en negativ klimatpåverkan, men det finns även de som arbetar aktivt med att minska/byta ut sina resurser mot mer hållbara alternativ, samt att kompensera för sitt klimatavtryck. Vi arbetar med att förlänga livslängden för råvaror, vilket skulle kunna beskrivas som klimatpositivt – då det minskar resursslöseriet där energi och råvaror använts helt i onödan.

Vi är alla konsumenter och vi måste helt enkelt börja göra klokare och färre inköp, där det är viktigt att ställa sig frågan ”Är det här ett behov eller ett begär?”

Medveten konsumtion är med andra ord = kunskap, och ett ifrågasättande – både mot företagen och sig själv. 

Vilka är dina bästa tips för att konsumera mer hållbart? 

Om vi fortsätter på mat-temat så är mitt främsta tips att försöka minska sitt matsvinn hemma. Den största andelen av Sveriges 1.3 miljoner ton matsvinn per år uppstår hos hushållen (97 kg/person och år), och här har konsumenten dessutom pengar att spara in på väldigt enkla sätt. Du kan minska ditt matsvinn genom att t.ex. laga goda maträtter som passar bra för kylskåpsrensningar (t.ex. grytor, soppor, pyttipanna, tapas), och du kan även minska ditt svinn genom att sluta storhandla färska råvaror i lika stor utsträckning. Handla det du tror att du behöver för en vecka och ta bort minst en tredjedel! Du kan även köpa mer frysta grönsaker (de har ofta väldigt högt näringsinnehåll också!), eller inlagda/picklade/syrade varianter med längre hållbarhetsdatum.

Förutom matsvinnet så är det viktigt att äta mindre animaliska produkter och mer fibrer, samt frukt och grönt. Det här är även positivt för hälsan då vi idag äter för mycket animaliskt och för lite växtbaserat. Ekologiskt är också bra att handla, då det innebär mindre bekämpningsmedel etc som förstör miljön.

Varför väljer du att engagera dig i dessa frågor?

Vi på ReFood engagerar oss i dessa frågor då vi vill göra det lättare för konsumenten att göra hållbara och medvetna val. Enligt oss är det inte individen som ensam bär ansvar för klimat- och miljöutmaningarna, utan alla måste bidra till lösningen. Vi tror även att det finns ett stort behov av att visa vad som redan görs – att inspirera och få fler att känna hopp om framtiden. Forskningen pekar på något som kallas agency och vikten av att lyfta det positiva, då människan tenderar att stoppa huvudet i sanden när det blir för tufft eller avlägset. Vi måste berätta om vad som görs och hur vi alla kan bidra till att vända den negativa utvecklingen, och skapa den framtid som vi alla vill ha!

Vi tror att samarbeten är det som kommer skapa en hållbar förändring, så tveka inte att höra av er till oss. Ni kan läsa mer om oss på REFOOD och hittar oss i sociala media under namnet @refood.nu

Det finns ingen “Planet B” och det är bara nu vi har chansen att skapa en hållbar omställning. Join the UGLY transformation!

 
 
STÖD OSS