Tidigare projekt

inget NYP i jul

”Inget NYP i jul” var en kampanj som uppmanade konsumenter till att inte göra några köp av NYProducerat till jul.

Detta för att inspirera till ett mer hållbart konsumtionsmönster, något som generellt sett är en trend i Sverige just nu – men som föreningen Medveten Konsumtion sysslat med sedan 2009. Många vill tänka på miljön när de handlar men vet inte hur. Genom att låta bli NYProducerat i julklapp och istället unna sig second hand gör man gott både för miljön och den egna plånboken.

Kampanjen var återkommande under december månad. Den fick stor medial spridning, år 2016 medverkade föreningen i lokal press, radio och TV4 Nyhetsmorgon och gav miljövänliga julklappstips! 

Kampanjen drevs av föreningen fram till 2018 (fr.o.m 2019 fokuserar vi på andra projekt och kampanjer).

En köpfri dag

Från och med 2016 och fram till 2018 fungerade föreningen Medveten Konsumtion som en talesperson för En Köpfri Dag

Varje år i november firas En köpfri dag (Buy Nothing Day) på samma dag som Black Friday världen över av miljoner människor som har fått nog av shopping- och konsumtionshets. Det är en internationell kampanj som syftar till att väcka medvetenhet om konsumtionsmönster världen över, och visa på alternativ.

Konceptet är enkelt. Att delta i En Köpfri Dag innebär att man låter bli att handla något under dygnets 24 timmar, och alltså inte deltar i Black Friday.

Att delta i En Köpfri Dag är en symbolisk handling, men det ger effekt då du kommer att känna av hur svårt/lätt det är för just dig att avstå. Det får dig förhoppningsvis även att tänka till kring konsumtionssamhällets effekter, och bidrar på sikt till en ökad medvetenhet om din konsumtion och konsumentmakt.

Hösten 2016, 2017 och 2018 fungerade föreningen som en talesperson för En Köpfri Dag i bland andra SVT Rapport, TV4 Nyheterna och P4 Karlavagnen. 

 

SCIENCE CAFÉ

Science Café är en mötesplats mellan forskning och allmänhet, en plats att diskutera med forskare som har koll. Caféet har fritt inträde och det bjuds på fika.

Under 2012 bjöd föreningen in till två olika Science Café med rubrikerna ”Hållbart Kött?” och ”Förgiftar vi våra barn?” Båda caféerna var väldigt uppskattade.

Under våren 2015 bjöd Medveten Konsumtion in till sju Science café. Där fick man möjlighet att träffa experter på ämnesområdet och ställa alla möjliga frågor.  Under avslappnade former möttes forskare och allmänheten i en dialog. Forskarna fick ta del av allmänhetens funderingar och de fick ta del av den senaste forskningen och svar på sina frågor!

UTBILDNINGSPROJEKT FÖR GYMNASIESKOLOR I STOCKHOLM

Under våren 2014 tog föreningen fram ett utbildningsmaterial för gymnasieelever med rubriken Miljö, konsumtion och etisk handel. Genom ett modernt, flexibelt och interaktivt sätt får eleverna ta del av senaste information om hållbar utveckling och därmed få ökade kunskaper om konsumtionens effekter på miljö, klimat och de som tillverkar våra produkter.

Materialet består av 4 lektionsupplägg med fyra olika teman; Ditt ekologiska fotavtryck, Elektronik, Mat och Kläder. Materialet fungerar även som stöd till läroplanen inom bl.a. samhällskunskap och naturkunskap.

#GRÖN TUR

Hur ser en hållbar semester ut och hur kan man illustrera den med en bild?

I samarbete med Naturens Bästa, Wild Sweden och tågtidningen Kupé anordnades tävlingen #Grön Tur för att inspirera till en ökad medvetenhet kring konsumtion av resande.

Samtidigt med tävlingen publicerades en ny sektion med namnet ”Hållbart resande” under Råd och Tips på föreningens hemsida. Sektionen som blev fullproppad med tips och inspiration kring hur man kan tänka för att vara en mer medveten resenär skrevs på ideell basis av Frida Olofsson i Göteborg.

Tävlingsbidragen och vinnarna finns att se på Instagram #grontur.

VERKTYGSLÅDAN

Projektet Verktygslådan är ett initiativ som syftar till att öka medvetenheten bland ungdomar om de villkor och konsekvenser konsumtion har. Projektet består av engagerade ungdomar som utvecklar verktyg för att sprida kunskap om hållbar konsumtion för andra ungdomar, i syfte att bidra till ett hållbart samhälle och en hållbar utveckling i samhället.

MÅLET MED PROJEKTET ÄR ATT PROJEKTDELTAGARNA SKA
  • Lära sig att utveckla föreläsningsmaterial

  • Producera 3-4 konkreta kreativa verkstadsidéer

  • Skapa en användarmanual för dessa

  • Få erfarenhet av att hålla föredrag med det nyskapade materialet

Deltagarna ska genom att planera, implementera och driva projektet självständigt stärka sin egen förmåga att påverka samhället. Genom att skapa verktyg för att göra sina röster hörda, och genom att använda dem, kommer projektdeltagarna stärkas för att påverka organisationer.

INSPIRERA UNGA TILL FÖRÄNDRING – 8 KORTFILMER 2012

För att inspirera unga vuxna (15-25 år) till beteendeförändring/handling gällande konsumtion har föreningen med hjälp av gymnasieelever från två gymnasieskolor samt tidningen Camino, tagit fram totalt 8 lösningsorienterade kortfilmer.

Detta projekt har möjliggjort att testa olika typer av budskap inom film för att nå ut till och påverka nya målgrupper. Bland annat har projektet tydliggjort att ett enkelt och positivt budskap kopplat till en specifik händelse kan få stor genomslagskraft hos målgruppen.

Filmerna har haft över 20 000 träffar på Youtube och gymnasieskolor har efter projektet kontaktat föreningen för att få mer information om hållbar konsumtion.

SKÄNKES.SE

Skänkes.se är Facebook-appen där besökare både kan fynda secondhand till sig själva och annonsera bort saker de tröttnat på. Alldeles gratis. Verktyget är framtaget för att göra det lättare och roligare att återanvända saker istället för att slänga eller välja nyproducerat.

Läs mer om projektet här 

SVERIGES STÖRSTA KLÄDBYTARDAG

Den 9 april 2011, i samband med Miljövänliga dagen och Kulturnatt Stockholm,  anordnade Medveten Konsumtion Sveriges största klädbytardag i samarbete med Naturskyddsföreningen, Studiefrämjandet Stockholm, Lånegarderoben, Dress Off Dress On och Modemanifestet – de stilsmartas handbok. Det blev en riktig succé med 600 klädbytare, dj, videoinstallationer och livemusik, allt med syftet att ge plaggen en längre livslängd och låta klädbytarna spara på både plånboken och miljön.

Läs mer om klädbytardagen här

TEMADAG OM BOMULL, TEXTIL OCH NYTÄNKANDE ENTREPRENÖRSKAP

I maj 2010 genomfördes Från planta till plagg – en temadag om bomull, textil och nytänkande entreprenörskap. Syftet med temadagen var dels att påvisa komplexiteten i processen från bomullsplanta till klädesplagg, både ur ett miljömässigt och ur ett socialt perpektiv. Dels att inspirera med nytänkande entreprenörskap som tar hänsyn till både de miljömässiga och de sociala aspekterna av produktionen. Temadagen arrangerades av Medveten Konsumtion i samarbete med kursen rättvis handel vid Röda Korsets Folkhögskola och Brännkyrka Gymnasium.

FÖRELÄSNINGAR PÅ 40 SKOLOR

Hösten 2008 genomförde vi vårt första större projekt. En föreläsningsserie på temat medveten konsumtion som sponsrades av Konsumentverket. Vi besökte totalt 40 skolor runt om i Sverige och föreläste, med Nanny-Maja Anderbacks bok ”Vem fan bryr sig?” som grund.

UTSTÄLLNING OM KONST, DESIGN OCH ÅTERANVÄNDNING

Uppvunnet var en utställning där vi ville visa hur man kan jobba mer med återanvändning inom konst och design. Temat var alltså redesign, omgjort, upcycling eller uppvunnet om man så vill. Utställningen ägde första gången rum i Sickla köpkvarter i maj 2009 och sedan i Luleå i november 2010 till januari 2011. 

LÅNEGARDEROBEN

I februari 2010 genomförde vi det mycket uppskattade projektet Lånegarderoben på Kulturhuset i Stockholm. Idén kom från en grupp som kallar sig Kreativet och även är medlemmar i Medveten Konsumtion. Projektet var ett samarbete mellan flera parter, där Kreativet och Medveten Konsumtion var drivande, men även Studiefrämjandet och Kulturhuset hade viktiga roller. Se bilder från eventet på  Facebook-sidan

GUIDNING TILL HÅLLBARA OCH SCHYSSTA JULKLAPPAR

I november 2009 bjöd vi förbipasserande på goda råd och tips i julhandeln. Medveten julklappsguidning mitt i julrushens mest intensiva stråk, Drottninggatan i Stockholm. Se bilder från guidningen på vår Facebook-sida

INGET NYP I MARS

Våren 2009 testade vi att göra en kampanj via Facebook, med lyckat resultat. Vi kallade den ”Inget Nyp i Mars” och nästan 2.000 personer ställde upp på utmaningen att inte konsumera något nyproducerat (nyp) i mars. Det var ett sätt att visa att man kanske egentligen behöver mindre saker än man tror. Våren 2010 följde Diakonia upp med att genomföra vår kampanj lokalt i Örebro.

ALMEDALEN

Föreningen har  fått verksamhetsstöd av Konsumentverket från 2009 och framåt. En del av detta har använts för att kunna åka till Almedalsveckan på Gotland för att synas, påverka och knyta kontakter som förhoppninggsvis kan leda till förändringar i konsumtionsfrågor på sikt. Se bilder från Almedalen på vår Facebook-sida från 2009 och 2010. Du kan också se våra videointervjuer med politiker och andra på vår Youtube-kanal.