VÅRA PROJEKT

ÅTERVINNINGSFESTEN – nästa gång 26 maj 2019

Sista söndagen i maj varje år fylls gatorna i Hornstull snabbt av peppade Hornstull-försäljare och hugade spekulanter, och på borden erbjuds allt från råkost till rullskridskor. Galgar med snyggfynd hängandes på linor kors och tvärs i stadsdelen och skapandet av små “butiker” och rum längs gatorna.

Sedan 2015 har föreningen Medveten Konsumtion tagit vid och arrangerar Nordens största loppis i Hornstull, som alltid sker sista söndagen i maj. År 2016 slog vi dessutom besöksrekord – drygt 100.000 loppisentusiaster besökte Återvinningsfesten och det rekordet hölls både år 2017 och 2018.

Välkomna att kontakta oss för frågor eller information och håll utkik i våra kanaler efter nyheter! PS. Vi söker nu sponsorer till detta härliga och återkommande evenemang. I år firar Återvinningsfesten dessutom 14 år. 

Tidigare års sponsorer var t ex Tradera som verkade som vår huvudsponsor, Hornstulls Galleria, Stadsmissionen m.fl. och vi hade även ett samarbete med 109 World genom Cornelia Sun. 109 World är Rachel Bråthéns aka ”yoga girls” välgörenhetsorganisation som hon grundat tillsammans med Olivia Rotschild och Leticia Reyes.

VEM HAR ALMEDALENS KLIMATSMARTASTE MAT?

Vi svenskar konsumerar som om vi hade 4,2 jordklot, enligt Världsnaturfondens Living Planet Report. Men det behöver inte vara en uppoffring att leva klimatsmart. Maten står för en stor del av Sveriges klimatpåverkan och Almedalsveckan är ett perfekt ställe att visa upp hur vi med enkla medel kan minska denna påverkan.

Världsnaturfonden WWFNaturskyddsföreningenGreenpeace SverigeDjurens RättMedveten KonsumtionSvensk mat- och miljöinformationVegonormFORESPUSH Sverige och CarbonCloud hoppas därför att alla som arrangerar seminarier, mingel och andra event där mat serveras under Almedalsveckan gör klimatsmarta matval – och visar upp de smarta valen som förebild för andra att inspireras av.

– Under Almedalsveckan delar vi ut priset ”Almedalens klimatsmartaste mat” till den arrangör som jobbar bäst med mat som håller sig inom planetens gränser, säger Anna Richert, senior expert på hållbar mat på Världsnaturfonden WWF. Vi tittar framför allt på matens klimatpåverkan, men det är inte bara klimatet som är viktigt, så vi väger även in hur du arrangörerna jobbat med minskat matsvinn och biologisk mångfald.

– Svenskarnas livsmedelskonsumtion orsakar idag ungefär lika stor klimatpåverkan som våra transporter. För att nå de svenska klimatmålen behöver vi förändra hur vi äter. I Almedalen diskuteras framtidens idéer, då vill vi passa på att prata om hur spännande, utvecklande och läcker framtidens mat kan bli, säger Johanna Sandahl, ordförande på Naturskyddsföreningen.

Prisutdelning sker den 4/7 kl. 16.00 i förra årets vinnare Aftonbladets tält i Almedalen, Visby. 

Denna kampanj projektleds av Medveten Konsumtion och SMMI – Svensk mat och miljöinformation. Läs mer på hemsidan: www.smartklimatmat.se

Stora Bokbytardagen - nästa gång 16 maj 2019

Vi har fått förtroendet av grundarna till Stora Bokbytardagen att projektleda och driva Stora Bokbytardagen sedan 2017. Vi tror att ägodela och delningsekonomi är den nya framtiden, bra för oss och för vår miljö. Vi tror också på sociala, fysiska mötesplatser för konsumenter, som man kan inspireras av och knyta an genom.

Temat är lätt: ta med dig en bok hemifrån och byt med någon annan, var som helst, när som helst under hela dagen: på jobbet, bussen, tåget, fiket, i skolan eller på våra arrangerade bokbytarstationer. 2018 arrangerades det över 90 fasta bokbytarstationer på många platser runt om i hela Sverige. 

Flera av FNs mål i agenda 2030 tar upp vikten av just arbete för hållbarhet och att resurser måste läggas ner för att skapa en Hållbar Framtid. Att byta böcker, inspirera till mer bokläsande och dessutom skapa mötesplatser som annars inte skulle funnits är en stark källa till inspiration – både för miljön och sociala ändamål.

Just nu söker vi sponsorer och samarbeten till Stora Bokbytardagen! Föreningen har funnits på plats ett par år med ett lokalt event i Hornstulls Galleria. Håll utkik! Kontakta oss för mer information. 

INGET NYP I JUL

”Inget NYP i jul” är en kampanj som manar till ett mer hållbart konsumtionsmönster, något som generellt sett är en trend i Sverige just nu – men något som föreningen Medveten Konsumtion sysslat med sedan 2009. Många vill tänka på miljön när de handlar men vet inte hur. Genom att låta bli NYProducerat i julklapp och istället unna sig second hand gör man gott både för miljön och den egna plånboken.

Kampanjen är en årligen återkommande kampanj som inträffar i slutet på november. Kampanjen brukar få en stor medial spridning, år 2016 medverkade föreningen i lokal press, radio och TV4 Nyhetsmorgon och gav miljövänliga julklappstips! 

EN KÖPFRI DAG

Från och med hösten 2016 fungerar föreningen Medveten Konsumtion som en talesperson för En köpfri dag. 

Varje år i november firas En köpfri dag (Buy Nothing Day) världen över av miljoner människor som har fått nog av shopping- och konsumtionshets. Det är en internationell kampanj som syftar till att väcka medvetenhet om konsumtionsmönster världen över, och visa på alternativ.

Konceptet är enkelt. Att delta i En Köpfri Dag innebär att man låter bli att handla något under dygnets 24 timmar.

Att delta i En Köpfri Dag är en symbolisk handling, men det ger effekt då du kommer att känna av hur svårt/lätt det är för just dig att avstå. Det får dig förhoppningsvis även att tänka till kring konsumtionssamhällets effekter, och bidrar på sikt till en ökad medvetenhet om din konsumtion och konsumentmakt.

Hösten 2016 fungerade föreningen som en talesperson för En köpfri dag i t ex SVT Rapport, TV4 Nyheterna och P4 Karlavagnen. 

Rapporteringar från Svenska festivalsommaren

Föreningen är varje år flitiga rapportörer från festivaler runt om i landet. Vårt huvudfokus har under åren varit de stora festivalerna Way out West och Peace & Love.

Sommaren 2016 hade vi Lotta Magnander, Svante Sjöstedt och Therese Storm på plats på Way Out West. Ta del av deras rapportering här.

Therese Storm genomförde dessutom två föreläsningar på Peace and Love som ni kan ta del av online. Föreläsning från Action Square, samt föreläsning från Stora scenen om FN:s hållbarhetsmål: utrota hungern.

SCIENCE CAFÉ

Science Café är en mötesplats mellan forskning och allmänhet, en plats att diskutera med forskare som har koll. Caféet har fritt inträde och det bjuds på fika.

Under 2012 bjöd föreningen in till två olika Science Café med rubrikerna ”Hållbart Kött?” och ”Förgiftar vi våra barn?” Båda caféerna var väldigt uppskattade.

Under våren 2015 bjöd Medveten Konsumtion in till sju Science café. Där fick man möjlighet att träffa experter på ämnesområdet och ställa alla möjliga frågor.  Under avslappnade former möttes forskare och allmänheten i en dialog. Forskarna fick ta del av allmänhetens funderingar och de fick ta del av den senaste forskningen och svar på sina frågor!

FÖRELÄSNINGAR

En viktig uppgift för oss på föreningen Medveten Konsumtion är förstås att komma ut på skolor, arbetsplatser och i andra sammanhang och berätta om konsumtionens villkor på olika sätt. Vi jobbar utan pekpinnar och arbetar inspirerande. Läs mer om hur du kan boka oss för en föreläsning här. Nedan ser du exempel på föreläsningar vi hållit i.

Föredrag om bomulls- och klädindustrin
 på Röda Korsets riksträff för deras ”Kupor” runtom i Sverige.

Föreläsning om elektronik och mobilindustrin
 på 15 skolor i Huddinge Kommun.

EKOGUIDEN APP I MALMÖ

Projektet Ekoguiden app Malmö återkopplar till det befintliga projektet Ekoguiden, en nätbaserad guide under föreningen Medveten konsumtion. Ekoguidens utgångspunkt är att utbilda, engagera, inspirera och informera invånare och turister. Detta verktyg hjälper konsumenter att hitta rätt bland verksamheter med ekologiskt, närproducerat och rättvisemärkt sortiment samt second hand och bidrar därmed till en hållbar utveckling.

Ekoguiden App ska göra det enklare att konsumera medvetet genom att göra Ekoguidens material mer lättillgängligt och leda till varorna i butik och på så vis öka möjligheten till hållbara val och intresset hos enskild konsument.

UTBILDNINGSPROJEKT FÖR GYMNASIESKOLOR I STOCKHOLM

Under våren 2014 tog föreningen fram ett utbildningsmaterial för gymnasieelever med rubriken Miljö, konsumtion och etisk handel. Genom ett modernt, flexibelt och interaktivt sätt får eleverna ta del av senaste information om hållbar utveckling och därmed få ökade kunskaper om konsumtionens effekter på miljö, klimat och de som tillverkar våra produkter.

Materialet består av 4 lektionsupplägg med fyra olika teman; Ditt ekologiska fotavtryck, Elektronik, Mat och Kläder. Materialet fungerar även som stöd till läroplanen inom bl.a. samhällskunskap och naturkunskap.

#GRÖN TUR

Hur ser en hållbar semester ut och hur kan man illustrera den med en bild?

I samarbete med Naturens Bästa, Wild Sweden och tågtidningen Kupé anordnades tävlingen #Grön Tur för att inspirera till en ökad medvetenhet kring konsumtion av resande.

Samtidigt med tävlingen publicerades en ny sektion med namnet ”Hållbart resande” under Råd och Tips på föreningens hemsida. Sektionen som blev fullproppad med tips och inspiration kring hur man kan tänka för att vara en mer medveten resenär skrevs på ideell basis av Frida Olofsson i Göteborg.

Tävlingsbidragen och vinnarna finns att se på Instagram #grontur.

VERKTYGSLÅDAN

Projektet Verktygslådan är ett initiativ som syftar till att öka medvetenheten bland ungdomar om de villkor och konsekvenser konsumtion har. Projektet består av engagerade ungdomar som utvecklar verktyg för att sprida kunskap om hållbar konsumtion för andra ungdomar, i syfte att bidra till ett hållbart samhälle och en hållbar utveckling i samhället.

Målet med projektet är att projektdeltagarna ska
  • Lära sig att utveckla föreläsningsmaterial

  • Producera 3-4 konkreta kreativa verkstadsidéer

  • Skapa en användarmanual för dessa

  • Få erfarenhet av att hålla föredrag med det nyskapade materialet

Deltagarna ska genom att planera, implementera och driva projektet självständigt stärka sin egen förmåga att påverka samhället. Genom att skapa verktyg för att göra sina röster hörda, och genom att använda dem, kommer projektdeltagarna stärkas för att påverka organisationer.

SCIENCE CAFÉ

Science Café är en mötesplats mellan forskning och allmänhet, en plats att diskutera med forskare som har koll. Caféet har fritt inträde och det bjuds på fika.

Under 2012 bjöd föreningen in till två olika Science Café med rubrikerna ”Hållbart Kött?” och ”Förgiftar vi våra barn?”.

Båda caféerna var väldigt uppskattade och föreningen kommer bjuda in till fler Science Café under hösten 2014.

INSPIRERA UNGA TILL FÖRÄNDRING – 8 KORTFILMER 2012

För att inspirera unga vuxna (15-25 år) till beteendeförändring/handling gällande konsumtion har föreningen med hjälp av gymnasieelever från två gymnasieskolor samt tidningen Camino, tagit fram totalt 8 lösningsorienterade kortfilmer.

Detta projekt har möjliggjort att testa olika typer av budskap inom film för att nå ut till och påverka nya målgrupper. Bland annat har projektet tydliggjort att ett enkelt och positivt budskap kopplat till en specifik händelse kan få stor genomslagskraft hos målgruppen.

Filmerna har haft över 20 000 träffar på Youtube och gymnasieskolor har efter projektet kontaktat föreningen för att få mer information om hållbar konsumtion.

SKÄNKES.SE

Skänkes.se är Facebook-appen där besökare både kan fynda secondhand till sig själva och annonsera bort saker de tröttnat på. Alldeles gratis. Verktyget är framtaget för att göra det lättare och roligare att återanvända saker istället för att slänga eller välja nyproducerat.

Läs mer om projektet här 

SVERIGES STÖRSTA KLÄDBYTARDAG

Den 9 april 2011, i samband med Miljövänliga dagen och Kulturnatt Stockholm,  anordnade Medveten Konsumtion Sveriges största klädbytardag i samarbete med Naturskyddsföreningen, Studiefrämjandet Stockholm, Lånegarderoben, Dress Off Dress On och Modemanifestet – de stilsmartas handbok. Det blev en riktig succé med 600 klädbytare, dj, videoinstallationer och livemusik, allt med syftet att ge plaggen en längre livslängd och låta klädbytarna spara på både plånboken och miljön.

Läs mer om klädbytardagen här

TEMADAG OM BOMULL, TEXTIL OCH NYTÄNKANDE ENTREPRENÖRSKAP

I maj 2010 genomfördes Från planta till plagg – en temadag om bomull, textil och nytänkande entreprenörskap. Syftet med temadagen var dels att påvisa komplexiteten i processen från bomullsplanta till klädesplagg, både ur ett miljömässigt och ur ett socialt perpektiv. Dels att inspirera med nytänkande entreprenörskap som tar hänsyn till både de miljömässiga och de sociala aspekterna av produktionen. Temadagen arrangerades av Medveten Konsumtion i samarbete med kursen rättvis handel vid Röda Korsets Folkhögskola och Brännkyrka Gymnasium.

FÖRELÄSNINGAR PÅ 40 SKOLOR

Hösten 2008 genomförde vi vårt första större projekt. En föreläsningsserie på temat medveten konsumtion som sponsrades av Konsumentverket. Vi besökte totalt 40 skolor runt om i Sverige och föreläste, med Nanny-Maja Anderbacks bok ”Vem fan bryr sig?” som grund.

UTSTÄLLNING OM KONST, DESIGN OCH ÅTERANVÄNDNING

Uppvunnet var en utställning där vi ville visa hur man kan jobba mer med återanvändning inom konst och design. Temat var alltså redesign, omgjort, upcycling eller uppvunnet om man så vill. Utställningen ägde första gången rum i Sickla köpkvarter i maj 2009 och sedan i Luleå i november 2010 till januari 2011. 

LÅNEGARDEROBEN

I februari 2010 genomförde vi det mycket uppskattade projektet Lånegarderoben på Kulturhuset i Stockholm. Idén kom från en grupp som kallar sig Kreativet och även är medlemmar i Medveten Konsumtion. Projektet var ett samarbete mellan flera parter, där Kreativet och Medveten Konsumtion var drivande, men även Studiefrämjandet och Kulturhuset hade viktiga roller. Se bilder från eventet på vår Facebook-sida

GUIDNING TILL HÅLLBARA OCH SJYSSTA JULKLAPPAR

I november 2009 bjöd vi förbipasserande på goda råd och tips i julhandeln. Medveten julklappsguidning mitt i julrushens mest intensiva stråk, Drottninggatan i Stockholm. Se bilder från guidningen på vår Facebook-sida

INGET NYP I MARS

Våren 2009 testade vi att göra en kampanj via Facebook, med lyckat resultat. Vi kallade den ”Inget Nyp i Mars” och nästan 2.000 personer ställde upp på utmaningen att inte konsumera något nyproducerat (nyp) i mars. Det var ett sätt att visa att man kanske egentligen behöver mindre saker än man tror. Våren 2010 följde Diakonia upp med att genomföra vår kampanj lokalt i Örebro.

Föreningen har  fått verksamhetsstöd av Konsumentverket både 2009, 2010 och 2011. En del av detta har använts för att kunna åka till Almedalsveckan på Gotland för att synas, påverka och knyta kontakter som förhoppninggsvis kan leda till förändringar i konsumtionsfrågor på sikt. Se bilder från Almedalen på vår Facebook-sida från 2009 och 2010. Du kan också se våra videointervjuer med politiker och andra på vår Youtube-kanal.