Social hållbarhet

SOIL ASSOCIATION

Soil Association grundades 1946 i Storbritannien och var först i världen med ett certifieringssystem för ekologisk mat. Utgår från EU:s regelverk för ekologisk produktion, men har strängare kriterier inom vissa områden.   Produkter Livsmedel, djurhållning, textilier och skönhetsprodukter   Kriterier Miljöhänsyn EKOLOGISK ODLING Ja, om ingredienserna är 95% ekologiska. Märkningen “Tillverkad med ekologiska ingredienser” visar att minst 70 % av…

NATRUE

NaTrue är en internationell, icke-vinstdrivande organisation med syfte att främja naturlig kosmetika. Produkter delas in i tre kategorier: naturlig kosmetik; naturlig kosmetik med ekologisk andel; och ekologisk kosmetik. Ett villkor är att 75% av sortimentet måste vara certifierat naturlig, och inga inga syntetiska doft- och färgämnen tillåts. Produkter Smink, hygienartiklar, hårfärg. Kriterier Miljö Ekologisk odling av de naturliga råvarorna Ja Förbud…

BDIH

BDIH är en icke-vinstdrivande organisation för industri och handel av kosmetika, hygienprodukter, vitaminer och mediciner. Sedan 1996 har BDIH arbetat fram riktlinjer för naturlig kosmetika och testat över 2.000 produkter.   Produkter Smink, hygienartiklar, hårfärg. Kriterier Miljöhänsyn Ekologisk odling av de naturliga råvarorna Ja, minst 95% måste vara ekologiska Förbud mot GMO-odlade grödor Ja Inga miljöskadliga ämnen Ja Krav på…

COSMOS ORGANIC

Cosmos-standarden är ett samarbete mellan europeiska kosmetikaproducenter som sammanställt gemensamma krav och definitioner för ekologisk och/eller naturlig kosmetika. Produkter Smink, hygienartiklar, hårfärg. Kriterier Miljöhänsyn Ekologisk odling av de naturliga råvarorna Ja, minst 95% måste vara ekologiska Förbud mot GMO-odlade grödor Ja Inga miljöskadliga ämnen Ja Krav på förpackningen Ja Krav på ingrediensernas nedbrytbarhet Ja Hälsa Speciella regler för barnprodukter Ja,…

DEMETER

Märkningen utförs av Demeterförbundet som är ett internationellt nätverk för biodynamisk odling. För certifiering måste gården första ha ställt om till ekologisk odling. Produkter Livsmedel som bananer, grönsaker, honung, mjölkprodukter, kött och ägg, men även textilier. Kriterier Miljöhänsyn EKOLOGISK ODLING Ja. KRETSLOPPSODLING Varierad växtföljd för att bevara näring i jorden KEMISKA BEKÄMPNINGSMEDEL Får inte användas. KONSTGÖDSEL Får inte användas. GENMODIFIERADE…

ÄNGLAMARK

Änglamark är Coop:s egna varumärke för hållbar mat med miljö, hälsa och etik i fokus. Coop Änglamarks livsmedelsprodukter är KRAV-märkta eller har EU:s ekologiska märkning. Flera produkter har även andra märkningar som Svanen, Bra miljöval, Fairtrade, MSC eller Svenskt Ursprung. Coop har även infört en hållbarhets-deklaration som är ett verktyg för att snabbt kunna se hur hållbar en produkt är.…

Ä-MÄRKET

Föreningen Äkta vara har som syfte att underlätta för kunder som vill undvika tillsatser i maten och gynna producenter som framställer ärliga livsmedel. Initiativet tog fart efter Mats-Eric Nilssons böcker om fusket i matbranschen som adresserade tillverkares och butikers budskap att maten är “traditionell”, “hemlagad” och “äkta”, trots att det ofta är en industriprodukt som har flera onaturliga tillsatser. Livsmedelsprodukter som…

UTZ

Ursprungligen “UTZ kapeh” betyder ”god kaffe” på mayaspråket quiché och grundades 2002 i Guatemala. UTZ erbjuder utbildning till bönder i affärsmannaskap för att skapa möjligheter till bättre levnadsvillkor och en hög och jämn kvalitet på grödorna. Syftet är också att minska påverkan på miljön, minska kostnaderna och att öka avkastningen. Med spårbara produkter producerade med hänsyn till naturen får odlarna…

DET ÖVERKORSADE AXET

Det överkorsade axet är en europeisk märkning på livsmedel som är lämpliga för glutenintoleranta. Svenska Celiakiförbundet har tillsammans med 31 andra europeiska celiakiförbund tagit fram en gemensam och tydlig märkning för produkter som redovisar acceptabla nivåer av gluten. Kriterierna för märkningen regleras av det europeiska samlingsorganet  Association Of European Coeliac Societies (AOECS). Produkter Livsmedel som t.ex. müsli, glass, skinka och diverse bröd och…

SWEDISH WELCOME

Swedish Welcome ägs av en ideell förening som består av junioriteten av Sveriges regionala turismorganisationer och är en svensk certifiering med målet att skapa medvetenhet, struktur och ge konkreta råd och tips för en hållbar svensk turism. I sitt arbete utgår de från de 17 Globala hållbarhetsmålen. Genom oanmälda besök bedömer Swedish Welcome-rådgivare hur hållbara verksamheterna är. Resultaten av bedömningen…