Livsmedel

  • Maten vi äter står för nästan en tredjedel av hushållets totala klimatpåverkan. Att göra medvetna val i mataffären är därför kanske det viktigaste vi kan göra i vardagen för att minska vår klimatpåverkan.
  • En annan sak som också har stor negativ effekt på miljön är all mat vi slänger i onödan – så kallat matsvinn. Läs mer om hur du kan minska ditt matsvinn HÄR
  • Minska på köttet och ersätt det med vegetariska alternativ som baljväxter, spannmål, frön och nötter.
  • Minska på mejeriprodukter och ersätt dem med växtbaserade alternativ som t.ex. sojayoghurt, mandelmjölk och havregrädde.
  • Välj framförallt ekologisk mat och gärna även närproducerad.
  • Släng ingen mat. När maten slängs går all energi som behövs för att producera den bokstavligen rakt ner i soporna. Det gör också pengarna du köpte maten för.
ORGANISATIONER SOM ARBETAR MED FRÅGAN

Många svenska och internationella organisationer arbetar med frågor som rör matens sociala och miljömässiga konsekvenser, det här är några av dem.

AFRIKAGRUPPERNA En solidaritetsorganisation som arbetar för en mer rättvis värld och bedriver utvecklingssamarbete i södra Afrika. Afrikagrupperna bedriver bland annat kampanjen “Rättvis vinhandel” för schyssta levnads- och arbetsvillkor i vinbranschen.

BANANA LINK En brittisk organisation som arbetar för en hållbar och rättvis handel med bananer och ananas

DYRARE MAT, NU! En tankesmedja som arbetar för att söka lösningar på hur vi kan åstadkomma en hållbar produktion och konsumtion av mat.

FAIR ACTION En ideell förening som arbetar för en mer rättvis handel och bevakar svenska företags handel med låginkomstländer. Har bland annat rapporterat om frukt och tonfisk.

NATURSKYDDSFÖRENINGEN En av Sveriges största ideella föreningar som arbetar med miljöfrågor inom en mängd områden, bland annat livsmedel som fisk, kött, soja, palmolja m.m.

SOMO En holländsk ideell organisation som granskar multinationella företag och bland annat har undersökt teodlingens sociala och miljömässiga konsekvenser.

SWEDWATCH En organisation som granskar svenska företag i låglöneländer och har granskat företag i bland annat fisk-, kaffe- och frukt- och bärbranschen.

VÄRLDSNATURFONDEN (WWF) En av världens ledande ideella miljö- och naturvårdsorganisationer, som bland annat arbetar med problematiken kring fiske, palmolja och soja.

WE EFFECT En svensk biståndsorganisation med koppling till den svenska kooperationen som bland annat har uppmärksammat problem i kaffebranschen.

SMMI Svensk mat- och miljöinformation verkar för en hållbar livsstil av hänsyn till människor, djur och det globala ekosystemet. Det gör de genom att informera om hur matindustrin påverkar miljön och klimatet.

 

KÄLLOR

PÅ VÄG MOT MILJÖANPASSADE KOSTRÅD Vetenskapligt underlag inför miljökonsekvensanalysen av Livsmedelsverkets kostråd (2008). En rapport gjord av Sveriges lantbruksuniversitet på uppdrag av Livsmedelsverket, som är underlaget till Livsmedelsverkets förslag till miljöanpassade kostråd.

MILJÖSMARTA MATVAL Förslagen som regeringen stoppade (2011). En folder, framställd av tankesmedjan Dyrare mat nu!, Hållbart ABF och Studieförbundet Vuxenskolan, som innehåller Livsmedelsverkets förslag till miljöanpassade kostråd. Beställ ett ex av foldern HÄR

AKTUELLA MÄRKNINGAR

KRAV Står för bra miljö, god djuromsorg, god hälsa och socialt ansvar, följer EU-förordningen för ekologisk produktion men har tuffare krav på djurhållning.

SVENSKT SIGILL Märkning som garanterar att råvaran har producerats på svenska kontrollerade gårdar och odlingar.

EU:S EKOLOGISKA MÄRKNING EU:s märkning på varor från ekologiskt jordbruk.

FAIRTRADE Är en oberoende produktmärkning som syftar till att bidra till förbättrade arbets- och levnadsvillkor för odlare och anställda i utvecklingsländer

 

Sidan uppdaterades januari 2021