Returhuset

17 april, 2018
LÄS MER

Sommar med Ekoguiden - Umeå

17 april, 2018

Sista veckan är här men än är Sommar med Ekoguiden inte slut. Nu ska ni få följa med Umeå-redaktörerna Sophie och Jenny på deras sommaräventyr. De delar med sig av sina bästa ekoreko-tips och Sophie har även skrivit en krönika om ett hållbart Umeå. 

Lokalt är hållbart

Den här veckan är Umeå som visar det ekologiska utbudet. Förutom att Umeå satsar på att bli miljöhuvudstad finns det många eldsjälar här som investerar både tid och pengar i att lyfta lokala hantverkare och matproducenter. Umeå är studentstaden som aldrig slutar växa och med det kommer både nya idéer och med det mer ansvar för att hålla vår stad levande. Ett hållbart recept är därför att låta både stora som små aktörers ​röster komma till talan.

En stad som växer

För att en växande stad ska kunna få blomstra och inte få växtvärk är det viktigt att bevara sådant som är viktigt för en hållbar framtid och det är det lokala livet. Lokala butiker i Umeå city går dock mot ett tungt öde där internetshopping och stora köpcentrum tagit över allt fler av deras besökare. Inom loppet av ett år så har ett flertal populära butiker stängt igen som en konsekvens av internetshopping och alla ombyggnationer i Umeås centrum. Än om vi går mot ett allt mer digitaliserat samhälle finns det många lokala aktörer som både besökare och umebor stöttar. Vi bör därför inte låta priset styra våra val allt för mycket, utan snarare kvalité och hållbara alternativ och det finns det mycket av i Umeås lokala utbud.

Därför väljer jag lokalt

I Umeå finns det allt från lokal matproduktion till lokalt hantverk och det är det vi kommer att lyfta denna vecka. Det för att är så jag tycker att vi ska titta på framtiden, med positiv energi och till möjligheterna men också med medvetenhet till hur våra val påverkar framtiden. Det handlar inte om att ständigt granska sitt beteende utan snarare skapa en högre medvetenhet vad gäller konsumtion och handlingar. Genom att handla från någon av våra lokala aktörer eller bara besöka dom sprider glädje som vi kan se i bilderna när jag besökte en av våra kolonilotter. Där bjöds jag inte bara på färska grönsaker utan även kunskap om det som hamnar på matbordet.

Lokala stjärnor i Umeå

Det finns en positiv trend av unga såsom gamla som vill köpa kött och grönsaker av lokala aktörer eller också välja en restaurang som serverar ekologiskt. Både lokala leverantörer och restauranger samarbetar och det hoppas jag på att se mer av, på så sätt kan vi säkra mindre transportsträckor men också bra kvalité på maten. Ett exempel är Bondens marknad där lokala producenter säljer grönsaker, fisk, sylt och blommor från och med 12 Aug och varje lördag tre veckor framåt i Umeås centrum. Sen finns det även många producenter strax utanför Umeå där du kan handla lokalt och det är vi glada och tacksamma för. Så tack Umeås lokala aktörer som låter Umeås stad fortsätta blomstra och ger så mycket positiv energi och för att inte tala om god mat och fina hantverk till vår stad.

Sista veckan är här men än är Sommar med Ekoguiden inte slut. Nu ska ni få följa med Umeå-redaktörerna Sophie och Jenny på deras sommaräventyr. De delar med sig av sina bästa ekoreko-tips och Sophie har även skrivit en krönika om ett hållbart Umeå. 

Lokalt är hållbart

Den här veckan är Umeå som visar det ekologiska utbudet. Förutom att Umeå satsar på att bli miljöhuvudstad finns det många eldsjälar här som investerar både tid och pengar i att lyfta lokala hantverkare och matproducenter. Umeå är studentstaden som aldrig slutar växa och med det kommer både nya idéer och med det mer ansvar för att hålla vår stad levande. Ett hållbart recept är därför att låta både stora som små aktörers ​röster komma till talan.

En stad som växer

För att en växande stad ska kunna få blomstra och inte få växtvärk är det viktigt att bevara sådant som är viktigt för en hållbar framtid och det är det lokala livet. Lokala butiker i Umeå city går dock mot ett tungt öde där internetshopping och stora köpcentrum tagit över allt fler av deras besökare. Inom loppet av ett år så har ett flertal populära butiker stängt igen som en konsekvens av internetshopping och alla ombyggnationer i Umeås centrum. Än om vi går mot ett allt mer digitaliserat samhälle finns det många lokala aktörer som både besökare och umebor stöttar. Vi bör därför inte låta priset styra våra val allt för mycket, utan snarare kvalité och hållbara alternativ och det finns det mycket av i Umeås lokala utbud.

Därför väljer jag lokalt

I Umeå finns det allt från lokal matproduktion till lokalt hantverk och det är det vi kommer att lyfta denna vecka. Det för att är så jag tycker att vi ska titta på framtiden, med positiv energi och till möjligheterna men också med medvetenhet till hur våra val påverkar framtiden. Det handlar inte om att ständigt granska sitt beteende utan snarare skapa en högre medvetenhet vad gäller konsumtion och handlingar. Genom att handla från någon av våra lokala aktörer eller bara besöka dom sprider glädje som vi kan se i bilderna när jag besökte en av våra kolonilotter. Där bjöds jag inte bara på färska grönsaker utan även kunskap om det som hamnar på matbordet.

Lokala stjärnor i Umeå

Det finns en positiv trend av unga såsom gamla som vill köpa kött och grönsaker av lokala aktörer eller också välja en restaurang som serverar ekologiskt. Både lokala leverantörer och restauranger samarbetar och det hoppas jag på att se mer av, på så sätt kan vi säkra mindre transportsträckor men också bra kvalité på maten. Ett exempel är Bondens marknad där lokala producenter säljer grönsaker, fisk, sylt och blommor från och med 12 Aug och varje lördag tre veckor framåt i Umeås centrum. Sen finns det även många producenter strax utanför Umeå där du kan handla lokalt och det är vi glada och tacksamma för. Så tack Umeås lokala aktörer som låter Umeås stad fortsätta blomstra och ger så mycket positiv energi och för att inte tala om god mat och fina hantverk till vår stad.

LÄS MER

Gotländska ImseVimse visar vägen till ett hållbart samhälle

16 april, 2018

På Gotland finns alla möjligheter att göra medvetna val ur ett miljö- och rättviseperspektiv när man handlar. Det finns många second handbutiker där man kan shoppa återvunnet och återbruk, dessutom finns det många företag som fokuserar på hållbarhet. Ekoguiden har träffat några spännande gotländska företag som bidrar till att deras produkter under sin livscykel inte påverkar miljön negativt. I Ekoguiden hittar du bland annat Jordnära och Häxan Hulda samt ett antal second handbutiker. Ett företag som arbetar med råvaran, Ullkontoret, har vi skrivit om i en tidigare artikel.

ImseVimse är ett företag som har profilerat sig inom hållbarhet. Det grundades för 30 år sedan av Marie Walleberg i Hemse. Idén till ImseVimse föddes ur hennes behov att lindra sitt barns blöjeksem. När Marie började använda tygblöjor så försvann snabbt besvären och hennes dotter blev blöjfri tidigt.

Sedan starten har företaget utvecklat och sålt funktionella och återanvändbara textilprodukter med omtanke för människor och miljö. Idag säljer ImseVimse textilprodukter för både barn och kvinnor, allt från blöjor till tygbindor, som är gjorda för att kunna tvättas och användas flera gånger. Försäljningen sker online globalt och via återförsäljare inom Sverige, som t ex COOP och Apoteket. Produkterna tillverkas inte i Sverige utan i fabriker som finns i Lettland och Turkiet. Men huvudkontoret finns kvar på Gotland och 11 anställda samordnar hela verksamheten.

På Gotland finns alla möjligheter att göra medvetna val ur ett miljö- och rättviseperspektiv när man handlar. Det finns många second handbutiker där man kan shoppa återvunnet och återbruk, dessutom finns det många företag som fokuserar på hållbarhet. Ekoguiden har träffat några spännande gotländska företag som bidrar till att deras produkter under sin livscykel inte påverkar miljön negativt. I Ekoguiden hittar du bland annat Jordnära och Häxan Hulda samt ett antal second handbutiker. Ett företag som arbetar med råvaran, Ullkontoret, har vi skrivit om i en tidigare artikel.

ImseVimse är ett företag som har profilerat sig inom hållbarhet. Det grundades för 30 år sedan av Marie Walleberg i Hemse. Idén till ImseVimse föddes ur hennes behov att lindra sitt barns blöjeksem. När Marie började använda tygblöjor så försvann snabbt besvären och hennes dotter blev blöjfri tidigt.

Sedan starten har företaget utvecklat och sålt funktionella och återanvändbara textilprodukter med omtanke för människor och miljö. Idag säljer ImseVimse textilprodukter för både barn och kvinnor, allt från blöjor till tygbindor, som är gjorda för att kunna tvättas och användas flera gånger. Försäljningen sker online globalt och via återförsäljare inom Sverige, som t ex COOP och Apoteket. Produkterna tillverkas inte i Sverige utan i fabriker som finns i Lettland och Turkiet. Men huvudkontoret finns kvar på Gotland och 11 anställda samordnar hela verksamheten.

 

Fabrikerna granskas noggrant av en tredje part som heter SMETA[1] vilket är en internationell standard och ett av världens mest tillämpade format för denna typ av granskning. SMETA omfattar arbetsmiljöregler, hälsa och säkerhet samt affärsetik och miljö. Råmaterialet till produkterna är ekologiskt certifierat enligt GOTS[2]. Produkterna är också OEKO-TEX[3] märkta vilket kräver att produkterna skickas och testas för farliga kemikalier. Badkläderna till barn är dessutom märkta för att visa att de skyddar mot UV-strålning.

Företagets mål är att minimera sin miljöpåverkan genom att erbjuda funktionella textilprodukter som håller att tvättas och återanvändas. Ekoguiden intervjuade några anställda som visade en oro över textilindustrins påverkan på miljön och hur bristande återvinningen för textiler är.

– Hållbar konsumtion och produktion är helt avgörande för att en hållbar utveckling ska kunna uppnås, och för oss på ImseVimse handlar hållbarhet inte bara om mode eller vad som är trendigt, utan tidlös design och medvetna materialval, säger David Sigren som är projektledare inom hållbarhet. Vi vet att ju längre en produkt kan användas, desto mindre resurser behöver vi utvinna från jorden för att tillverka nya.

2013 konsumerade varje svensk i medeltal 13 kg textiler per år varav 8 kg slängs i soporna, 2.4 kg återanvänds och 0.7 kg skänks till välgörenhet. Den största delen av de slängda kläderna skulle kunna återanvändas om de görs slitstarkare, vilket är syftet med ImseVimses produkter. Dessutom kan sådana produkter säljas i second hand. Enligt företaget kan en blöja som är mestadels gjord av återvunnen polyester hålla över 5 år om man använder produkten på rätt sätt.

Miljöpåverkan som uppstår vid tvättningen av deras kläder är minimal i jämförelse med produktionen och transporten av motsvarande engångsprodukter. Helena Uddholm, som är redaktör på Ekoguiden Gotland, har egen erfarenhet av att återanvända och sälja tygblöjor. Blöjor som användes till yngsta barnet under två års tid, såldes på Tradera då blöjtiden var över och fick på så sätt en fortsatt användning.

Återanvändning och återbruk är ett tema för den kommande Hållbarhetsdagen i Visby den 21 april. Vi hoppas att många har möjlighet komma dit och få stifta bekantskap med hållbara företag på Gotland.

 

Skribenter: Klaus Blomster och Helena Uddholm, Ekoguiden Gotland

 

[1] Sedex Member Ethical Trade Audit, www.sedexglobal.com/products-services/smeta-audit/

[2] Global Organic Textile Standard, www.global-standard.org/the-standard.html

[3] STANDARD 100 by OEKO-TEX®, www.oeko-tex.com/en/business/certifications_and_services/ots_100/ots_100_start.xhtml

LÄS MER

UNIKT ERBJUDANDE TILL VÅRA MEDLEMMAR: GÅ 2 BETALA FÖR 1

12 april, 2018
Om du i dag skulle få bestämma över framtiden hur blir den då?

Dagens generationer är de mest välutbildade och mest beresta. De är bäst orienterade i den nya tekniken och är överlägsna vad gäller sociala medier och nya sätt att kommunicera. Ändå visar det sig att det som i dag oroar oss mest är framtiden. Att ha någonstans att bo, att lyckas hitta ett jobb, terrorism, klimatförändringarna…

Det hela börjar som en traditionell föreläsning med framtidsvisionären Ida. Under föreställningen uppstår meningsskiljaktigheter mellan karaktärerna och de beslutar sig för att öppna ett slags tribunal, tillsammans med publiken, för att där avgöra hur framtiden kommer att gestalta sig. 

Spelas för vuxna och unga (från 13 år)

 
Text och regi: Patrik Franke
Skådespelare: Miriam Forsberg, Nadja Franke och Danny Eriksson
Scenografi och kostym: Maria Stiernborg
 
Spelas på Ö2Östgötagatan 2 i Stockholm 

 

Onsdag 18/4 kl. 13 + kl. 19

Torsdag 19/4 kl. 10 + kl. 19.

 

Ordinarie biljettpris: 150 kr – som medlem i Medveten Konsumtion får du gå 2 för priset av 1, uppge att du är medlem i Medveten Konsumtion när du bokar din biljett.

Bokning och mer information:

cirkustigerbrand@telia.com

tel. 08-665 80 18

Om du i dag skulle få bestämma över framtiden hur blir den då?

Dagens generationer är de mest välutbildade och mest beresta. De är bäst orienterade i den nya tekniken och är överlägsna vad gäller sociala medier och nya sätt att kommunicera. Ändå visar det sig att det som i dag oroar oss mest är framtiden. Att ha någonstans att bo, att lyckas hitta ett jobb, terrorism, klimatförändringarna…

Det hela börjar som en traditionell föreläsning med framtidsvisionären Ida. Under föreställningen uppstår meningsskiljaktigheter mellan karaktärerna och de beslutar sig för att öppna ett slags tribunal, tillsammans med publiken, för att där avgöra hur framtiden kommer att gestalta sig. 

Spelas för vuxna och unga (från 13 år)

 
Text och regi: Patrik Franke
Skådespelare: Miriam Forsberg, Nadja Franke och Danny Eriksson
Scenografi och kostym: Maria Stiernborg
 
Spelas på Ö2Östgötagatan 2 i Stockholm 

 

Onsdag 18/4 kl. 13 + kl. 19

Torsdag 19/4 kl. 10 + kl. 19.

 

Ordinarie biljettpris: 150 kr – som medlem i Medveten Konsumtion får du gå 2 för priset av 1, uppge att du är medlem i Medveten Konsumtion när du bokar din biljett.

Bokning och mer information:

cirkustigerbrand@telia.com

tel. 08-665 80 18

LÄS MER

Medveten Konsumtion möter Ola Degerfors medgrundare av Hygglo

11 april, 2018

Efter 14 år som grundare och VD på e-handelsföretaget Tidningskungen var det dags för en ny utmaning för Ola Degerfors som var med och grundade Hygglo, läs hans historia och hans bästa tips för en medveten konsumtion nedan. 

Efter 14 år som grundare och VD på e-handelsföretaget Tidningskungen var det dags för en ny utmaning för Ola Degerfors som var med och grundade Hygglo, läs hans historia och hans bästa tips för en medveten konsumtion nedan. 

Berätta om dig själv och ditt företag!

Vi har väldigt mycket saker hemma som sällan eller aldrig används. Att det måste gå att göra på ett bättre sätt blev drivkraften till att köra igång med Hygglo. En tjänst där privatpersoner hyr prylar av varandra. Idén med Hygglo är inte unik utan det har funnits spelare innan oss och vi är fler som jobbar med samma eller liknande koncept idag. Att idén inte var unik kändes snarare som en styrka än svaghet, om samma idé dyker upp gång på gång måste det finnas något i den idén värd att utforska. För oss blev det då en fråga om timing, är det nu vi kan tänka oss att dela på prylar i stor skala eller inte. Svaret blev ja, och vi körde igång. Hygglo startade jag tillsammans med Axel Hellström och Henrik Fräsén.
Vad är Medveten Konsumtion för dig?
Att tänka till en gång extra, är detta något jag behöver äga eller finns det alternativ. 
Vad är dina bästa tips för att konsumera mer hållbart?
Hyra fler grejer för att köpa, ofta enklare, billigare och väldigt trevligt sätt att träffa nya människor. Givet svar från mig:)
 
Varför väljer du att engagera dig för dessa frågor?
Det är en drivkraft som växer för varje dag. Från början var det en känsla att vi inte använde våra prylar så smart, nu vet jag att vi har otroligt mycket saker som nästan aldrig används och om vi ska nå klimatmålen behöver vi använda våra resurser bättre. Bara i Sverige har vi över 1,1 miljoner registrerade släpkärror, en chockande hög siffra. Dessa används i snitt ca 10 timmar per år. Värdet av att köpa en ny släpkärra är begränsat, flera av dina grannar har redan en som bara står still.
Vilka är användarna?
Vi har många härliga användare men en favorit är en uthyrare som heter Harald. Han är student vid KTH med många mycket olika typer av prylar han hyr ut. Under hela 2018 har han bestämt sig att använda pengarna han får när han hyr ut för att bygga en skola i Nepal under ett projekt som heter Students for students. Haralds populäraste saker som han hyr ut är en kamera, drönare, campingtält och en elektrisk skateboard. 
LÄS MER

Medveten Konsumtion möter Dennis Billgren

19 mars, 2018

Han är snubben som fick sig ett rejält uppvaknande efter en resa 2015, och som är medgrundare till svensktillverkade och Stockholmsproducerande parfymen Odorem Mundi. Ta del av hans berättelse och entreprenörens bästa tips för en medveten konsumtion!

Han är snubben som fick sig ett rejält uppvaknande efter en resa 2015, och som är medgrundare till svensktillverkade och Stockholmsproducerande parfymen Odorem Mundi. Ta del av hans berättelse och entreprenörens bästa tips för en medveten konsumtion!

Berätta om dig själv och ditt företag!

Mitt namn är Dennis Billgren, 22, och jag är en av grundarna till det svenska parfymföretaget Odorem Mundi.

Hela min barndom har präglats av resor till öar och andra naturskönheter i Asien, men det var först 2015 när jag kom hem från Koh Tao som jag insåg hur mycket skada korallreven tagit sen jag var där som liten. Det blev ett uppvaknande för mig att jag kan och måste göra något åt det. Hur jag skulle göra det visste jag inte då men jag träffade sedan min medgrundare, Anders, på Universitetet 2016 och där insåg vi att vi kunde kombinera min fascination för naturen med Anders kärlek till parfymer. Där skapades idén om att producera ekologiska parfymer i Stockholm, Odorem Mundi föddes.

Det var ett måste för oss att producera parfymen i Sverige, för att visa att om ett nische-brand som Odorem Mundi kan producera i Stockholm, då kan större företag göra detsamma.

Vad är Medveten Konsumtion för dig?

Att vara uppmärksam, jag följer den enkla principen att ”det du konsumerar, det förstärker du”. Det är viktigt att komma ihåg eftersom konsumenten alltid innehar all makt, slutar du konsumera så slutar företagen producera.

Vad är dina bästa tips för att konsumera mer hållbart?

Mitt allra bästa råd är att tänka på vad du förstärker genom din konsumtion. Mitt enklaste tips är att byta ut minst ett mål mat varje dag mot ett vegetariskt / veganskt, det gör stor skillnad och du kommer känna dig lättare i kroppen, win-win! Det är dessutom en sån enkel sak att göra, speciellt med det stora utbudet av lunchrestauranger som serverar bra vegansk mat (speciellt i Stockholm).

Varför väljer du att engagera dig för dessa frågor?

Min utlandsresa 2015 blev en ögonöppnare för mig, dessutom har jag förstått att genom entreprenörskap går det att genomföra radikala förändringar inom industrier. Det driver mig.

LÄS MER

Nu är våra märkningsguider uppdaterade!

05 mars, 2018

Föreningen Medveten Konsumtion vill göra det enklare för dig att välja rätt när du är ute i butikerna. Och visst kan märkningar kännas krångligt? Varje år uppdaterar vi våra märkningsguider för de vanligaste märkningarna inom textil och livsmedel så att du enkelt kan se vad varje märkning uppfyller för krav. Varsågod – bara att publicera, ladda ner, ta med till butiken eller sprida!

Här kan du ladda ner PDF:erna (klick)!

Föreningen Medveten Konsumtion vill göra det enklare för dig att välja rätt när du är ute i butikerna. Och visst kan märkningar kännas krångligt? Varje år uppdaterar vi våra märkningsguider för de vanligaste märkningarna inom textil och livsmedel så att du enkelt kan se vad varje märkning uppfyller för krav. Varsågod – bara att publicera, ladda ner, ta med till butiken eller sprida!

Här kan du ladda ner PDF:erna (klick)!

LÄS MER